Elämäntavat

with No Comments

Elämäntavat

Painonhallintako rakettitiedettä? Myyttejä ainakin riittää

Yleensä ruualla kikkailu ei tuota pysyviä tuloksia. Laadukas, monipuolinen ja säännöllinen ravinto pitää terveenä, energisenä ja hyvinvoivana. Ravitsemalla itseäsi hyvin, myös paino asettuu normaaliksi
ilman laihdutuskuureja.

Hyvä, tavallinen arkiruoka pitää yllä myös seksihaluja. Ihminen jaksaa paremmin jokaisella elämänalueella, kun hyvä ruoka antaa voimia. Kokeilkaa säännöllistä syömistä lautasmallin mukaan muutaman viikon
ajan, huomaatte kyllä positiiviset vaikutukset…

Olisinpa hidastanut ajoissa

Mihin meillä on kiire? Suorittamaan suorittamistako? Kumpikin omissa projekteissa? Onko terveyttä ylläpitävä liikunta muuttunut ilottomaksi suorittamiseksi? Lepo on tärkeää ja uni palauttaa voimat. Levätessä voi kuvitella lapsen viereensä. Levossa voi tapahtua enemmän, kuin kiireessä. Läheisyyteen on vaikea hypätä kiireestä suoraan. Hedelmällisimmät vuodet voivat kiireessä hävitä ja mennä ohi.

Olisinpa tiennyt mitä suuhuni laitan?

Tavallinen arkiruoka on hedelmällisen terveyden perusta. Tämän lisäksi raskautta yrittäville suositellaan foolihapon ja d-vitamiinin käyttöä ravintolisän muodossa.

Foolihappo, ravinnossa nimellä folaatti, on mukana solujen rakentamisessa ja ehkäisee mm. sikiön kehityshäiriöitä. Foolihappo on hyödyllistä myös miehelle, koska sillä on vaikutuksia siemennesteen laatuun. Täysjyväviljat, kasvikset ja hedelmät sisältävät folaattia.

Foolihappolisän ottaminen päivittäin kuuluu raskauteen valmistautumiseen, sillä varmistat riittävän saannin. Foolihappolisä aloitetaan raskautta suunniteltaessa noin kaksi kuukautta ennen ehkäisyn poisjättämistä ja jatketaan 12. raskausviikon loppuun (THL). Sopiva foolihappomäärä on 400 mikrogrammaa vuorokaudessa. Lisäksi runsaasti folaattia sisältävä ruoka on tärkeä jo raskautta suunniteltaessa ja koko raskauden ajan.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylläpitämästä kansallisesta elintarvikkeiden koostumustietopankista voit tarkistaa mistä folaattia saa: FINELI

Lisäksi säännöllisen D3-vitamiinilisän käyttäminen on raskautta yrittäville hyödyllistä. D-vitamiinilisää suositellaan kaikille raskaana oleville ympäri vuoden 10 mikrogrammaa vuorokaudessa. D-vitamiinia tarvitaan mm. kalsiumin imeytymiseen ja sikiön luuston kehittymiseen. D-vitamiinin kokonaissaannin turvallinen yläraja on 50 mikrogrammaa/vrk. (THL)

Luontaistuotteiden omatoimista käyttöä kannattaa varoa, sillä niiden haitoista ja hyödyistä raskautta yrittäville on vain vähän luotettavaa tietoa.

Jos sinulla on jokin sairaus tai käytät säännöllistä lääkitystä, on hyvä keskustella lääkärisi kanssa sen sopivuudesta raskauteen jo ennen yrittämisen aloittamista. Tämä koskee sekä naista, että miestä.

Täältä pääset lukemaan terveellisestä ruokavaliosta!

Paino ja hedelmällisyys – normaalipaino on paras! Lue lisää täältä!

Aktiivisuus ja muut hedelmällisyyteen vaikuttavat asiat:

Sopiva aktiivisuus suojelee hedelmällisyyttäsi. Voiko olla haitallista, jos liikkuu liian paljon? Lue täältä lisää aktiivisuuden merkityksestä.

Mitkä muut asiat vaikuttavat hedelmällisyyteen? Lue lisää aiheesta täältä!

Hedelmällisyysterveyttään kannattaa vaalia!

Katso täältä linkkejä aiheesta!